من با آن چه می گویی مخالفم، ولی تا پای جان ایستاده ام تا تو بتوانی آزادانه حرفت را بزنی. ولتر نقطه، سر خط !
X
تبلیغات
رایتل
نقطه، سر خط !
یادداشت های مهرنوش نجفی راغب 
قالب وبلاگ
پیوندها

طبق مواد 16 و 17 آیین نامه قانونی لغو مالکیت اراضی موات شهری مصوب 1358زمین هایی که داخل محدوده شهری به تصرف دولت درمی آید باید مجانا برای نیازمندی های عمومی شهر به دستگاه ها و موسسات ذیصلاح اختصاص یابد. بنابراین پس از تفکیک اراضی، مسکن و شهرسازی موظف است زمین های با کاربری فضای سبز را در اختیار شهرداری قرار دهد. چرا که تنها متولی احداث پارک ها و فضای سبز شهری در محدوده شهر، شهرداری می باشد.

لیکن تاکنون بعضا این اراضی با کاربری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار نگرفته است. نمونه آن قطعات کوچک فضای سبز(لچکی ها) در شهرک فرهنگیان است که سال هاست بلاتکلیف مانده و مسکن و شهرسازی آنها را به شهرداری واگذار نکرده که البته در جلسات متعدد با مسکن و شهرسازی، قول داده شده که این امر صورت پذیرد که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

اما مهم ترین موارد، زمین های با کاربری فضای سبز و با متراژ وسیع تر است مانند فضای سبز شهرک بهشتی که سال گذشته به مسکونی تغییر کاربری داده شد. متاسفانه تقریبا تمام زمین های با کاربری فضای سبز که در دست مسکن بوده و باید طبق قانون در اختیار شهرداری قرار می داده طی یکسال گذشته در کمیسیون ماده 5 مسکن و شهرسازی به مسکونی تغییر کاربری یافته  و جهت ساخت و ساز در اختیار پروژه ی مسکن مهر و یا سایر ادارات جهت ساخت و ساز قرار گرفته است!

این در حالیست که علاوه بر آنکه طبق قانون مذکور باید این زمین ها در اختیار شهرداری قرار می گرفته و قرار نگرفته:

طبق ماده 4 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت های تعاونی مسکن و سایر اشخاص مصوب 1381 هرگونه واگذاری این اراضی به تعاونی های مسکن در داخل محدوده شهرها ممنوع می باشد. و بر اساس ماده 3 قانون صدرالذکر، کاربری و بلامانع بودن انتقال و واگذاری این زمین ها برای امر مسکن به تعاونی های مسکن باید بر اساس طرح های مصوب و از طریق شهرداری باشد که  در مورد زمین های تغییر کاربری یافته و انتقال داده شده در همدان این امر اتفاق نیفتاده است.

طبق ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1383 نیز در صورت نقل و انتقال و واگذاری این زمین های فاقد کاربری مسکونی (بر اساس ضوابط و طبق ماده 6 آیین نامه)، دیگر به هیچ عنوان قابل تغییرکاربری در کمیسیون ماده 5 نیستند و تغییر کاربریِ زمین های فاقد کاربری مسکونی که مورد نقل و انتقال قرار می گیرند ممنوع است.


گذشته از اقدام کمیسیون ماده 5 در تغییر کاربری این زمین ها و عدم تحویل آنها جهت احداث پارک و فضای سبز به شهرداری(که خلاف قوانین مصرح مذکور است)، با کاهش شدید سرانه فضای سبز در شهر مواجه خواهیم شد. بر هم زدن سرانه ها متاسفانه اقدام نادرست کمیسیون ماده 5 است که متولیان امر باید پاسخگو باشند. 

محروم نمودن شهروندان از فضای سبز به بهانه پیشرفت مسکن مهر قابل توجیه نیست درحالیکه اراضی با کاربری مسکونی و یا فاقد کاربری در حاشیه شهر و شهرک ها می تواند پروژه مسکن مهر را پیش ببرد چه نیازی به تغییر کاربری فضاهای سبز شهری است؟ آن هم در نقاطی که احداث مسکن مهر هیچ توجیهی ندارد(به جهت بالا بودن قیمت زمین و بعضا مباحث ترافیکی و شهرسازی) 

تلاش شهرداری و پیگیری و خواست شورای شهر همیشه بر این بوده که بتوان پارک های بیشتری در سطح ایجاد شود. خصوصا احداث پارک هایی برای زنان که بتوانند آزادانه و با پوشش راحت ورزش کنند و این، نیاز شهر است. اما زمین های فوق به جای تخصیص و تحویل به شهرداری که بعضا در آن نقاط هم شهرداری فاقد زمین مناسب و با کاربری فضای سبز است، به مسکونی تغییر کاربری می یابند!

گذشته از نادیده گرفتن قانون، این حقِّ شهروندان و نسل آینده است که نادیده گرفته می شود...






[ دوشنبه 2 خرداد 1390 ] [ 09:14 ب.ظ ] [ مهرنوش نجفی راغب ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره ی من

متولد 14 بهمن 1357 / کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، وکیل پایه یک دادگستری، / «چون با نا اهل سخن گویی،سیلی خوری و سخنی که فهم نکنند بر کُفر و دیگر چیزها حمل کنند و هزار چیز از اینجا تولد کند.» سهروردی / ایمیل: mnajafiragheb@gmail.com
بایگانی یادداشت ها
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 568358

  • بازی آنلاین
  • مرکز فروش
  • کارت شارژ همراه اول